Ik ben altijd in voor leuke dingen te doen met mijn klas. Zo kwamen er studenten mee om de Mannequin Challenge in de klas te doen. (student) Mevrouw mogen we nadat we klaar zijn de mannequin challenge doen met de klas?Β (Docent) Wat bedoel je daar precies mee?
Ik als jong proffesional dacht dat ik altijd bij de tijd was en overal op de hoogte van was, maar deze hype was aan mij voorbij gegaan. Tja moest gelijk denken aan de wat oudere collega’s. Kortom,hoe los ik dit op?
(Docent) Tuurlijk gaan we dit doen! Maar daar staat wel tegenover dat jij de instructie geeft. (Student) Yes dat doe ik Mevrouw. Vervolgens, kunnen wij ook achtergrond muziek krijgen?

Aan de slag met de Mannequin Challenge in de klas…
Na de duidelijke instructie zocht iedereen een plekje in het lokaal. Een paar jongens klommen op de kast en iemand ging op de tafel staan. Ik had mijn pet als docent op dat moment op kunnen doen, maar ik dacht aan de Challenge.
Na 3 minuten was iedereen stil en kon de muziek afgespeeld worden.
Wat hebben de studenten mij verbaasd vanaf het moment van de instructie tot dat ze de deur uitgingen. Wat een groepsdynamiek, verbintenis en focus was er op dat moment. Groepjes hadden in de tussentijd afgesproken, individuele studenten hadden een pose aangenomen en de taken waren verdeeld. Op het moment dat de muziek van start ging waren ze allemaal stil en gefocust. Zelfs ik!
Ik was trots op de studenten. Er was ruimte voor eigenheid, keuzes en openheid. Door de focus en de poses hadden ze toch verbinding met elkaar. Door een doorzichtig touw werden ze vastgehouden en samen hebben ze een eindproduct neergezet waar ze trots op waren. Ze konden niet wachten om het filmpje te bekijken.

(Student) Mevrouw stuurt u het gelijk op? Mevrouw u heeft echt een dope filmpje ervan gemaakt!
(Docent) Jongens, met kerst maken we een kerstversie. (Studenten) ja, leuk mevrouw!
Ben je geΓ―nspireerd?
Ga af en toe mee in de hype en in de belevingswereld van de student. Hiermee maak je contact en leg je verbinding.
Dat is toch het leukste wat er is! Hier lees je nog meer over hoe ik meega met de behoefte en belevingswereld van de student in het onderwijs.
Liefs
Bijniniβ
