De vraag van deze blog luidt; ‘ Online lesgeven dus op afstand is het wat? In deze blog neem ik jullie mee op mijn onderwijsavontuur tot nu toe op het gebied van online lesgeven. Hoe ervaar ik online lesgeven? Is dit de toekomst?
Het online lesgeven is tot nu toe een groot creatief avontuur. Het grappige is dat ik op 25 oktober 2017 toentertijd, een blog schreef over online lesgeven. Daarin gebruikte ik de woorden #SuperHip #inspiratie #spannend en #onderwijsvannu. Niet wetende dat docenten drie jaar later volledig online les moeten geven. Als ik nu mijn hastags zou moeten opschrijven dan zou dit zijn; #creatief #pittig #afwisselend #HelpIkWilContact #innovatief #verbazing!
Als onderzoekende docent vind ik het niet erg om langs websites te struinen voor nieuwe werkvormen, ideeΓ«n en tools. Hierbij komen de #creatief en #innovatief om de hoek! Voor collega’s die minder affiniteit hebben met ICT- werkvormen is het zoeken naar een spelt in een hooi berg. Laat staan het daarna ook nog eigen maken en toepassen gedurende een online les. Door ervaring te hebben opgedaan de afgelopen drie jaar op het gebied van ICT- werkvormen vond ik het afstand onderwijs in het begin van de COVID tijd niet lastig. Inmiddels bestaat COVID al een jaar! Studenten op afstand te begeleiden, motiveren, coachen en lesstof bij te brengen! Dat is echt andere koek!
Samen zoeken
Intussen heb ik wat tools mij eigen gemaakt. Maar hoe langer het duurt wil jezelf blijven ontwikkelen. Door middel van Instagram volg ik verschillende jufrouws op de basisschool, voortgezet onderwijs en mbo. Je neemt een kijkje in elkaars keuken en met elkaar kun je veel leren. Hieruit volgt dat je elkaar stimuleert om nieuwe dingen uit te proberen. Collega’s die weinig affiniteit hebben werken hard, en proberen dingen uit of zoeken hulp bij collega’s. Het gaat misschien niet rap maar ik vind het dapper dat juist deze collega’s zich erin verdiepen! Dit maakt dat het onderwijs zich in een sneltrein heeft ontwikkelt op het gebied van nieuwe tools inzetten. #Verbazing
Wat zouden de studenten nodig hebben?
In het begin propte ik mijn online les vol met zoveel mogelijk lesstof. Nu maak ik bewustere keuzes. Effect is rustigere les voor mezelf en de student en tijd voor ruimte voor de behoefte van de student. De vragen die ik stel wanneer ik mijn lessen aan het voorbereiden zijn; Wat is belangrijk voor het examen? Wat moet de student kennen en kunnen in de praktijk? Of wat zouden de studenten op dit moment nodig hebben? Die laatste vraag moet niet vergeten worden. Als docent ben je zoekende maar als student helemaal. Ineens is je wereld klein en speelt het af op sociale media, Teams en andere tools! Juist bij jongeren is contact belangrijk! Daar begint het lesgeven bij. Heb je geen contact vergeet het dan maar met je lesje over huilbaby’s of assertiviteit.
Online lesgeven dus op afstand is het wat?
Online lesgeven dus op afstand is het wat? NEE! Docenten en studenten horen een groepsproces mee te maken in de klas. Studenten leren van elkaar en met elkaar. Tuurlijk kunnen ICT tools ons helpen om lesdoelen te bereiken. Maar naast alle lesdoelen hebben de jongeren elkaar nodig. Verbinding met je peergroep, van mening verschillen, leren van elkaars normen en waarden om straks in de werkelijke wereld het op te lossen met die ene collega die in je allergie zit. Dit leer je niet met een Padlet werkvorm over normen en waarden! Gesprekken hebben met klasgenoten, conflicten oplossen, lachen en gek doen! Dat zijn echt de dingen die ik nu mis als docent. #HelpIkWilContact!
Hoe doe ik dit nu? Ondanks ik het contact mis! De tijd nemen tijdens een online les om contact te maken door een quiz, iets over mezelf vertellen, te luisteren en samen met de student onderwijs te maken. Vragen zoals; Waar hebben jullie behoefte aan? Natuurlijk doe ik dit niet elke les!
Mijn mentor les begin ik altijd met de vraag ; ‘Hoe zitten we erbij?’Gooi een lachenbekkie in de chat. De studenten weten het nu en het is een gewoonte geworden. Dit geeft leuke verhalen! Hierdoor voelde ook een jongen de ruimte om te vragen hoe mijn zoontjes eerste keer in de sneeuw was! Dat was goud, dat maakte gelijk mijn dag goed! Er was ruimte voor even in het nu zijn. Er was ruimte voor even in het nu zijn. #verbazing
Is het wat?
In het online lesgeven op afstand vind ik mijn weg. Maar ik kies voor ouderwets met een beetje onderwijs van nu. Mix waarin ik mijn creativiteit met ICT passie kan combineren. Conclusie waar vooral het contact voorop staat en je als docent en student in verbinding staat en werkelijk oogcontact hebt dan alleen door een camera! Waarin je gevoel kan volgen als docent maar ook kan aanvoelen wanneer een student jou nodig heeft!
Hou vol collega’s! Online lesgeven dus op afstand is het wat? Tja! Ooit zijn wij weer ouderwets met een beetje extra ICT kennis in het klaslokaal aan het werk. Daar begint het contact maken en daarna komt het leren!
Ik ben heel benieuwd hoe andere collega’s het online lesgeven ervaren!
Liefs,
Miss Bijnini